James Donaldson działający pod pseudonimem MrBeast to największy na świecie youtuber. Zgromadził ponad 230 mln widzów na swoim głównym kanale. Tak ogromni twórcy często wychodzą do swoich odbiorców z innymi produktami niż tylko treści video. Tak było również w przypadku naszego dzisiejszego bohatera. MrBeast oraz jego firma Feastables przegrali spór sądowy z przedsiębiorcą z Florydy Brianem Ditore. Spór dotyczył naruszenia przez influencera znaku towarowego ®️
MrBeast wypuścił na rynek czekolady firmowane nazwą „Deez Nutz”, przy czym Ditore od lat wytwarza produkty na bazie orzechów o nazwie „Dee’s Nuts” Ditore podnosił argumenty, że znak MrBeasta jest łudząco podobny i fonetycznie niemal identyczny. Ponadto Ditore korzysta ze swojej nazwy od 2012, a slogan to hołd złożony babci.
Youtuber argumentował, że fraza „deez nutz” weszła do internetowego kanonu, jest powszechnie stosowane i wyraża sarkazm. Wskazano nawet, że określenie jest memem i trafiło do słownika slangu i mowy potocznej. Nie przekonało to jednak amerykańskiego sądu, który wydał zakaz stosowania przez Feastables określenia „Deez Nutz” w swoich produktach.
Dlaczego o tym piszemy?
Przytoczony pozew powinien być przestrogą dla wszystkich przedsiębiorców by przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek przeprowadzili badanie znaków towarowych oraz monitorowali te, które już zarejestrowali.
Przed zarejestrowaniem znaku towarowego należy przeprowadzić badanie w dostępnych bazach danych i systemach, by sprawdzić czy na danym terytorium i dla konkretnych towarów nie zarejestrowano już wcześniej innego, podobnego oznaczenia. Resaerch może zaoszczędzić udziału w długotrwałym postępowaniu sprzeciwowym. Podobne działanie powinni podjąć przedsiębiorcy, którzy dysponują już sporym portfolio znaków towarowych. Regularne monitorowanie publicznych baz danych i wyłapywanie zgłoszonych niedawno znaków towarowych, które uznać można za kolizyjne, pozwoli przedsiębiorcy na szybkie i skuteczne zablokowanie zarejestrowania znaku, który można uznać za naruszający interes przedsiębiorcy.
autor artykułu: apl. adw. Maciej Poznański