Tworzenie treści reklamowych to nie tylko działania kreatywne, ale również aspekty prawnicze o których należy pamiętać. Przy tworzeniu treści marketingowych zwróć uwagę na tych kilka kwestii:
Zgodność z prawdą
Informacje o produkcie lub usłudze muszą być zgodne z prawdą. Unikaj wyolbrzymionych i przesadnych twierdzeń, które mogą wprowadzić konsumenta w błąd.
Prawa autorskie
Wykorzystując treści takie jak zdjęcia, muzyka czy teksty, upewnij się, że posiadasz odpowiednie licencje lub zgody na ich użycie. Pamiętaj również by uzyskać zgodę osób, których wizerunek pojawia się w reklamie.
Reklama w formie konkursu
Jeżeli tworzysz reklamę w formie konkursu, pamiętaj by jasno i precyzyjnie określić jej zasady w formie regulaminu. Regulamin powinien zawierać dane organizatora, czas trwania konkursu, rodzaj nagród oraz sposób wyłonienia zwycięzcy i ogłoszenie wyników. Konkursy nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd ani obiecywać nagród, które nie istnieją.
Zakazy reklamowania pewnych produktów
Niektóre produkty i usługi mogą być objęte ograniczeniem lub zakazem reklamowania (np. wyroby tytoniowe, alkohol, usługi hazardowe). Zwróć uwagę na te ograniczenia, aby uniknąć problemów prawnych. Więcej o reklamie alkoholi przeczytasz tutaj.
Zgodność reklamy z ustawami
Tworzenie reklam jest ograniczone wieloma przepisami. Do najważniejszych należy ustawa o radiofonii i telewizji, która określa ramy reklam w telewizji. Zwróć uwagę również na reklamę w formie banerów i bilbordów. Uchwały poszczególnych gmin mogą ograniczać lub całkowicie zakazywać takiej formy marketingu.
Oznaczenie reklam
Wszystkie treści reklamowe w Internecie powinny być wyraźnie oznaczone jako reklama lub materiał sponsorowany. Jest to niezwykle ważne w przypadku współpracy firmy z influencerem. Koniecznie zwróć uwagę, by posty osoby, z którą współpracujesz posiadały odpowiednie oznaczenia.
Odpowiedzialność za reklamy partnerskie
Nawiązując współpracę reklamową z twórcą treści internetowych, pamiętaj by twój partner przestrzegał wszystkich przepisów prawnych, w szczególności by prawidłowo oznaczył treści reklamowe. Zadbaj również o odpowiednie postanowienia umowne, pozwalające na zakończone współpracy w przypadku naruszania przepisów lub dobrych obyczajów przez influencera. Sprawdź jakie błędy najczęściej popełniają, za które i Ty możesz odpowiedzieć. Link.
Regulacje dotyczące reklamy porównawczej
Reklama porównawcza jest dozwolona w naszym kraju, jednak jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, to stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Tworząc reklamę porównawczą, zrób dogłębny research, przygotuj porównanie zgodne z prawdą i uważaj na dobra osobiste konkurenta i nigdy go nie oczerniaj.
Zadbaj o dobry przekaz i formę
Unikaj sformułowań, które mogą być interpretowane jako pomówienie lub naruszenie dóbr osobistych innych osób lub instytucji. Konsekwencją może być pozew o zadośćuczynienie. Pamiętaj, by w swoich komunikatach nie stosować wulgaryzmów czy obraźliwych treści.
Ochrona danych osobowych
Ochrona danych osobowych to nieodzowny element reklamy i marketingu. Prowadząc kampanię marketingową w Internecie, zwróć uwagę jakich danych osobowych tak naprawdę potrzebujesz i czy od każdego użytkownika uzyskałeś zgodę na ich przetwarzanie. Jesteś obowiązany do zapewnienia odpowiedniego zaplecza technicznego, które umożliwi bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych.
Autor tekstu: aplikant adwokacki Maciej Poznański