Affe Company Logo

Umowy w branży FMCG na nowych zasadach – co wolno, a czego nie wolno?

23 grudnia 2021 roku zacznie obowiązywać całkowicie nowa ustawa z 17 listopada 2021 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która zastąpi dotychczasową ustawę o tej samej nazwie.

Już dziś powinni przyjrzeć się jej w zasadzie wszyscy przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. Nowy akt prawny rozszerza bowiem krąg podmiotów objętych oddziaływaniem ustawy – to m.in. efekt zmian w definicji przewagi kontraktowej. W konsekwencji nowym regulacjom mogą podlegać nie tylko wielkie sieci sklepów, lecz także sieci stacji paliw czy sklepów sportowych, które mają w ofercie produkty spożywcze (np. batoniki), jak również lokalne sieci sklepów kupujące produkty od drobnych rolników lub niewielkich przetwórni.

Dla tych, którzy już do tej pory byli objęci przepisami, istotne może być to, że zmienia się też zakres produktów objętych oddziaływaniem oraz katalog praktyk zakazanych – będzie po zmianach szerszy niż w dotychczasowej polskiej ustawie. Problemem dla przedsiębiorców jest niewątpliwie to, że ustawodawca dał przedsiębiorcom niewiele czasu na przygotowania.

Podczas listopadowego webinaru skupiliśmy się na kluczowych kwestiach nowej ustawy:
🍒 Jak nowe przepisy wpłyną na umowy w branży FMCG.

🍓 Klauzule szare – co zrobić, żeby z nich skorzystać:
👉 Jak bezpiecznie uzgodnić akcje marketingowe
👉 Warunki udziału dostawcy w promocjach
👉 „Pułapka nakładających się rabatów”

🥕 Klauzule czarne – czego nie wolno przedsiębiorcom:
👉 Terminy zapłaty po nowemu;
👉 Ingerencja w warunki współpracy i przerzucanie ryzyka gospodarczego na dostawcę – czego unikać?

Pozostałe szkolenia z serii Legal Affrenoon możesz obejrzeć na naszym kanale na YouTube.