Ukarane spółki finansowały i promowały inicjatywę na rzecz środowiska – „Climate Protect”. W ramach programu konsumenci i kontrahenci firm opłacali certyfikat emisji dwutlenku węgla, który miał rekompensować wpływ realizowanych dostaw na środowisko. Włoski odpowiednik UOKiK (AGCM; Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) uznał jednak, że działania te były prowadzone w nieprzejrzysty sposób.
Organizatorzy „Climate Protect” ustalali wysokość składki bez weryfikacji kosztów faktycznie poniesionych na rzecz programu, a konsumenci i kontrahenci byli przymuszani do uczestnictwa w programie (co jednak nie dotyczyło grupy kluczowych klientów). Postępowanie ujawniło, że przedsiębiorcy więcej zarobili na programie niż zapłacili za jego wdrożenie. Co więcej, wydawane przez nich komunikaty i certyfikaty kompensacji emisji dwutlenku węgla AGCM uznał za mylące, niejednoznaczne lub fałszywe.
Włoski urząd dostrzegł, że konsumenci w swoich decyzjach zakupowych w coraz większym stopniu kierują się ich wpływem na środowisko. Z tego też względu wymagają dodatkowej ochrony przed wprowadzaniem w błąd.
Zdaniem organu oświadczenia środowiskowe złożone przez ukarane spółki na stronie internetowej były niewystarczająco:
– jasne,
– szczegółowe,
– dokładne,
– weryfikowalne,
– jednoznaczne.
Wydaje się, że walka z greenwashingiem zaczyna nabierać tempa. Warto pamiętać, że w marcu 2024 r. weszła w życie dyrektywa, która wprost reguluje greenwashing jako nieuczciwą praktykę rynkową. Mimo, że w Polsce oczekuje jeszcze na implementację, wiele z jej przepisów można już teraz pośrednio stosować – na podstawie obowiązującej ogólnej klauzuli zakazu wprowadzania konsumentów w błąd. Najlepszym na to dowodem są postępowania, które Prezes UOKiK prowadzi już teraz (łącznie 10).
Zapewnienie zgodności z regulacjami, które przeciwdziałają greenwashingowi, staje się ważnym elementem całego systemu compliance. Bez tego przedsiębiorcy narażają się na dotkliwe kary ze strony Prezesa UOKiK.
Link do komunikatu AGCM: https://en.agcm.it/en/media/press-releases/2025/2/PS12525