Pod koniec 2024 r. prezes UOKiK ogłosił otwarcie prekonsultacji* w sprawie transpozycji nowej Dyrektywy**, której celem jest promocja naprawy towarów (zamiast ich wymiany). Polska ma czas na wdrożenie jej założeń do 31 lipca 2026 r. Biorąc pod uwagę mnogość nowych obowiązków – czasu nie ma tak dużo. Tym bardziej, że implementacja może nastąpić wcześniej.
Podstawowym założeniem Dyrektywy jest wspieranie realizacji ambitnych celów Europejskiego Zielonego Ładu, w tym transformacji ekologicznej i budowy gospodarki o obiegu zamkniętym. Unia Europejska chce przeciwdziałać przedwczesnemu pozbywaniu się urządzeń, które zamiast tego mogą zostać naprawione.
Obecnie konsumenci najczęściej uszkodzony produkt starają się zastąpić nowszym modelem, co potęguje negatywne skutki konsumpcjonizmu. Nowe przepisy mają na celu odwrócenie tego trendu, promując wartości takie jak trwałość i naprawialność.
Najistotniejsze założenia Dyrektywy
1️. Producent ma obowiązek naprawić towar – na wniosek złożony przez konsumenta
Producent nie jest zobowiązany do naprawienia towarów w przypadku, gdy ich naprawa jest niemożliwa. Producent może zlecić naprawę podwykonawcy.
Naprawa powinna być wykonana:
– nieodpłatnie lub za rozsądną cenę,
– w rozsądnym terminie.
2. Jeżeli producent udostępnia części zamienne i narzędzia, musi je oferować w rozsądnej cenie, która nie zniechęca do naprawy.
3. Producenci muszą zapewniać konsumentom informacje na temat wysokości opłat pobieranych za typową naprawę towarów. Informacje powinny być dostępne na stronie internetowej producenta.
4️. Producenci nie mogą stosować żadnych technik, które utrudniają naprawę towarów. Producenci nie mogą utrudniać wykorzystywania oryginalnych lub używanych części zamiennych, w tym pozyskanych metodą druku 3D.
5️. Producenci nie mogą odmówić naprawy towarów wyłącznie z tego powodu, że poprzednia naprawa została wykonana przez inne osoby.
6️. Konsumenci mogą zwrócić się o naprawę do dowolnego wybranego przez siebie podmiotu zajmującego się naprawą.
7️. Dyrektywa ustanawia europejską platformę internetową napraw, aby umożliwić konsumentom znalezienie firm zajmujących się naprawą.
Kogo dotyczą nowe obowiązki?
Nowe obowiązki dotyczą producentów następujących produktów:
– pralek,
– zmywarek,
– odkurzaczy,
– suszarek,
– telefonów komórkowych,
– urządzeń chłodniczych,
– wyświetlaczy elektronicznych,
– sprzętu do spawania,
– serwerów,
– skuterów/rowerów elektrycznych (i podobnych urządzeń).
Unia Europejska wprowadza dla przedsiębiorców ułatwienie w realizacji niektórych z tych obowiązków. Firmy będą mogły udostępniać konsumentom „Europejski formularz informacji o naprawie”. Dyrektywa zakłada, że jeśli przedsiębiorca przekaże taki formularz, to oznacza, że dostarczył wszystkie wymagane informacje.
Jeżeli ten temat jest dla Państwa ciekawy – zapraszamy do kontaktu.
**Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1799 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 oraz dyrektyw (UE) 2019/771 i (UE) 2020/1828Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz. U. UE. L. z 2024 r. poz. 1799 ze zm.).