Affe Company Logo

Prezes UOKiK sprawdza, czy przedsiębiorcy przestrzegają nowych obowiązków z omnibusa

Prezes UOKiK sprawdza, czy przedsiębiorcy przestrzegają nowych obowiązków z nowelizacji Omnibus. Pierwsze zastrzeżenia dotyczą promocji i pokazywania najniższej ceny z ostatnich 30 dni. Dzisiaj Urząd opublikował podsumowanie kontroli sklepów e-commerce oraz mini-wytyczne. Kolejne czynności mają dotyczyć branży FMCG.

Przypominamy, że zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku cen promocyjnych, przedsiębiorca powinien wskazać także najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni.

Prezes UOKiK za niewystarczające uznaje następuje praktyki:

Informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni jest nieczytelna, np. napisana małą, wyblakłą czcionką

Przykład z komunikatu UOKiK

Posługiwanie się innymi sformułowaniami niż „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”, np. „cena referencyjna”, „cena z 30 dni przed promocją”

Przykład z komunikatu UOKiK

Informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni pojawia się dopiero po najechaniu na nią kursorem myszy

Przykład z komunikatu UOKiK

najniższa cena po najchaniu kursorem

Obliczanie wielkości obniżki (np. 20%, 50 zł) od przekreślonej ceny, a nie od najniższej ceny z ostatnich 30 dni

Przykład z komunikatu UOKiK

Posługiwanie się innymi wyliczeniami z pominięciem najniższej ceny z 30 dni przed obniżką

Przykład z komunikatu UOKiK

Jednocześnie UOKiK wskazuje przykładowe, poprawne oznaczenie ceny promocyjnej:

https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19234

Naszym zdaniem przykład UOKiK jest zbytnio sformalizowany i nie przystaje do praktyki marketingowej.

Dlatego zwracamy uwagę na rozwiązania zaproponowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (grafika z Twittera ministerstwa):

https://twitter.com/MRiTGOVPL/status/1609838773042556928/photo/1

Przypominamy, że kary za błędne pokazywanie cen mogą sięgnąć 20.000 zł w przypadku kontroli Inspekcji Handlowej (do 40 tys. przy powtarzających się naruszeniach).

Jeśli problem z prezentowaniem cen ma wymiar systemowy – Prezes UOKiK może potraktować to jako naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10% obrotu.

Oprócz kontroli informowania o cenach promocyjnych, UOKiK planuje też między innymi skontrolować, jak przedsiębiorcy:

  • informują o sposobie weryfikacji rzetelności opinii klientów
  • realizują obowiązek zapewnienia konsumentowi skutecznego kontaktu ze sprzedawcą (infolinia)

Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania lub wątpliwości dotyczące nowych regulacji – pozostajemy do dyspozycji.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy wiesz o wszystkich zmianach, które musisz wdrożyć w swojej firmie – zapraszamy na bezpłatne szkolenie online 26 stycznia 2023 roku. Zapisy ➡ https://affre.pl/wydarzenia/legal-afternoon/