W Parlamencie Europejskim prowadzone są prace legislacyjne dotyczące projektu Komisji Europejskiej w sprawie nowego rozporządzenia w sprawie współpracy organów egzekwowania prawa odpowiedzialnego za egzekwowanie dyrektywy (UE) 2019/633 dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.
Cel projektu: silniejsza pozycja rolników i lepsza współpraca organów
Celem projektu jest poprawa pozycji rolników w łańcuchu dostaw produktów rolno-spożywczych, opierając się na dyrektywie (UE) 2019/633 w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych. W prawie polskim przepisy tej dyrektywy zostały implementowane w ramach przede wszystkim ustawy o nieuczciwym wykorzystaniu przewago kontraktowej.
Projekt rozporządzenia zakłada, aby organy wykonawcze państw członkowskich UE (w Polsce będzie to Prezes UOKiK) lepiej współpracowały i koordynowały działania ze sobą, przezwyciężając zasadę terytorialności. W ramach projektu:
— mają zostać określone zasady dotyczące wymiany informacji między organami odpowiedzialnymi w państwach członkowskich UE za egzekwowanie przepisów dotyczących nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej. Zazwyczaj są to organy antymonopolowe. W przypadku Polski takim organem jest prezes UOKiK. Obowiązkiem organu państwa członkowskiego będzie przekazanie informacji, czy w jego państwie wystąpiła lub występuje nieuczciwa praktyka handlowa o wymiarze transgranicznym.
— organ odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów dotyczących przewagi kontraktowej będzie mógł wnioskować u swojego odpowiednika w innym państwie członkowskie UE, aby ten podjął środki egzekucyjne oraz działania zmierzające do nałożenia kary lub środków tymczasowych.
— zostaną sprecyzowane zasady prowadzenia skoordynowanej akcji przez organy państw członkowskich UE w celu egzekwowania przepisów dotyczących nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej o charakterze transgranicznym.
Potencjalne ograniczenia w dochodzeniu roszczeń przez poszkodowanych
W dodatku, choć przepis projektu rozporządzenie zapewnia, że nowe rozporządzenie nie naruszy przepisów Unii ani przepisów krajowych w zakresie prawa prywatnego międzynarodowego, w szczególności przepisów dotyczących jurysdykcji sądów i prawa właściwego, to jednak istnieje możliwość, że ograniczy swobodę w prywatnoprawnym egzekwowaniu tego typu praktyk przez osoby poszkodowane. Dotyczy to np. wyboru prawa czy jurysdykcji przez poszkodowanych.
Warto śledzić rozwój prac legislacyjnych
Jak zauważa Wojciech Wydmański z naszego zespołu prawa konkurencji i konsumentów, obecnie projekt jest jeszcze na etapie dość wczesnych prac legislacyjnych w Parlamencie Europejskim, dlatego możliwa jest jeszcze zmiana poszczególnych regulacji. Jednakże warto już dziś zwrócić uwagę na założenia projektu oraz ustalić ich wpływ na działalność przedsiębiorców w Polsce i innych państwach Unii Europejskiej.
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52024PC0576#footnote2