Holenderski organ ochrony konsumentów (ACM) ocenił pozytywnie współpracę między producentami kapsułek do kawy, mającą na celu recykling większej ilości plastikowych i aluminiowych opakowań po kapsułkach do kawy.
Sprawa dotyczy dziewięciu producentów kapsułek do kawy, którzy planują dokonać wspólnych inwestycji w maszyny sortujące, dzięki czemu firmy przetwarzające odpady będą lepiej radzić sobie z wyławianiem kapsułek ze zbiorczych odpadów. Przedsiębiorstwa przetwarzające odpady zapewnią następnie, że kapsułki zostaną poddane recyklingowi.
ACM stwierdził, że skoro przedsiębiorcy uczestniczący w inicjatywie nie wymieniają się żadnymi informacjami mającymi wpływ na konkurencję, a inni producenci i firmy przetwarzające odpady również mogą uczestniczyć we współpracy oraz nie ma ryzyka wzrostu cen dla konsumentów, planowane działania nie będą miały negatywnego wpływu na konkurencję. W praktyce oznacza to, że współpraca powinna charakteryzować się przejrzystością, a warunki uczestnictwa muszą być niedyskryminacyjne. Takie podejście zapewnia, że wszystkie zainteresowane strony mają równy dostęp do inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Stanowisko ACM pozostaje kluczowe w kontekście obecnego wzmożenia działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Porozumienie w sprawie zrównoważonego rozwoju odnosi się do każdego horyzontalnego porozumienia kooperacyjnego, które realizuje cel zrównoważonego rozwoju, niezależnie od formy współpracy.
Generalnie artykuł 101 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) zakazuje wszelkich porozumień między przedsiębiorstwami, decyzji zrzeszeń przedsiębiorstw i praktyk uzgodnionych, które mogą wpływać na handel między państwami członkowskimi i mają na celu lub skutek zapobieżenie, ograniczenie lub zakłócenie konkurencji na rynku wewnętrznym.
Porozumienie dotyczące zrównoważonego rozwoju może być jednak zgodne z art. 101 TFUE, jeśli spełnia łącznie następujące przesłanki (zgodnie z Wytycznymi w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych):
- przyczynia się do polepszenia produkcji lub dystrybucji produktów bądź do popierania postępu technicznego lub gospodarczego, w tym zwiększenia różnorodności i jakości produktów, usprawnienia procesów produkcji czy wzrostu innowacyjności;
- zapewnia użytkownikom słuszną część zysku, który z tego wynika; konsumenci otrzymują słuszną część korzyści, jeśli korzyści wynikające z porozumienia przewyższają szkody spowodowane przez porozumienie, tak że ogólny wpływ na konsumentów na rynku właściwym jest co najmniej neutralny;
- nie nakłada na zainteresowane przedsiębiorstwa ograniczeń niezbędnych do osiągnięcia tych celów, tj. porozumienie jako takie oraz każde z ograniczeń konkurencji, jakie ono za sobą pociąga, są racjonalnie konieczne do osiągnięcia deklarowanych korzyści związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz nie istnieją inne, ekonomicznie wykonalne i mniej ograniczające sposoby osiągnięcia tych korzyści;
- nie daje przedsiębiorstwom możliwości eliminowania konkurencji w stosunku do znacznej części danych produktów; ten warunek może być spełniony nawet wówczas, gdy porozumienie ograniczające konkurencję obejmuje całą branżę, o ile strony porozumienia nadal będą ze sobą aktywnie konkurować co najmniej w jednym istotnym parametrze konkurencji; jeśli konkurenci zdecydują się nie stosować do wytwarzania swoich produktów określonej technologii zanieczyszczającej środowisko lub określonego składnika niezrównoważonego, ale nadal będą konkurować ceną lub jakością produktu końcowego, to konkurencja nie zostanie wyeliminowana.
Autor tekstu: aplikantka adwokacka Dominika Jakuszewska