We wrześniu Prezes UOKiK poinformował, że przyjrzy się działaniom reklamowym influencerów i influencerek w mediach społecznościowych. Według wstępnych analiz organu, często zdarza się, że takie osoby nie informują o tym, że „content”, który tworzą, ma charakter marketingowy (np. opłacana recenzja bez odpowiedniej informacji). Oprócz tego używane oznaczenia reklamy mogą być zbyt mało wyraźne. W swojej wypowiedzi, Prezes UOKIK Tomasz Chróstny zwraca uwagę, że dodanie pod postem hashtagu „#ad” może nie być zrozumiałe dla wszystkich użytkowników internetu.
Aktualnie Prezes UOKiK prowadzi 4 postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w postępowaniach dot. kryptoreklamy wobec Marka Kruszela (Kruszwil), Marcina Dubiela (MD), Julii Kuczyńskiej (Maffashion), Marleny Sojki (Marley).
Prezes UOKiK weryfikuje również, jak portale społecznościowe umożliwiają użytkownikom oznaczania treści sponsorowanych oraz czy wpływa to w jakikolwiek sposób na zasięgi osób, które robią to prawidłowo.
Kolejnym tematem, który analizuje UOKiK jest promowanie tzw. scamu, czyli np. informowania o nieistniejących promocjach, reklamowaniu produktów szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia lub ukrywania istotnych cech produktu.
Podczas październikowego Legal Affrenoon r. pr. Dagmara Cieniawska (Dłużewska) opowiedziała o tym, dlaczego Prezes UOKiK zajął się działaniami influencerów i influencerek oraz jak ustrzec się przed karami.
Komunikaty UOKiK:
- https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17856&news_page=3
- https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18048