Wielu przedsiębiorców po rejestracji znaku z czasem decyduje się na rebranding swojej marki. Powodów jest wiele – chęć dostosowania logo do panujących trendów, nowy wizerunek spółki czy chociażby zmiana pod konkretną kampanię reklamową. Powstaje wtedy ważne pytanie – czy muszę rejestrować nowy znak towarowy? Odpowiedź nie zawsze jest prosta i oczywista, dlatego poniżej znajdziecie kilka wskazówek.
Używanie znaku w zmienionej postaci
Nie jest konieczne, aby oznaczenie używane było ściśle zgodnie z oznaczeniem zarejestrowanym i dopuszczalna jest pewna elastyczność. Jednak wprowadzone do oznaczenia zmiany nie mogą zmieniać jego charakteru odróżniającego. Konkretne przykłady poniżej.
Rebranding znaku słownego
Znaki słowne cieszą się największą popularnością, ponieważ zapewniają najszerszą ochronę. Tego typu znaki mogą być używane w dowolnej stylizacji, kolorach, kroju czcionki, położeniu czy rozmiarze. Jest jednak jedno ograniczenie, o którym nie każdy wie. Nazwa, która została zarejestrowana musi być rozpoznawalna w używanej postaci. Przy zmianie logo trzeba więc pamiętać, aby znak był… widoczny i czytelny!
Rebranding znaku graficznego
W przypadku czysto graficznych znaków towarowych charakter odróżniający wynika z elementów graficznych w konkretnym przedstawieniu. Jeśli więc znaki, które mają niewielki charakter odróżniający (stosunkowo proste oznaczenia) zostaną w nawet niewielkim stopniu zmodyfikowane to taka zmiana może zostać uznana za zmianę charakteru odróżniającego.
Przykładowo, jeśli znak zarejestrowany do oznaczania obuwia przedstawia góry w jasnoniebieskim kolorze, a zdecydujemy się go używać w kolorze ognisto czerwonym to Urząd może uznać, że nie używamy już tego samego znaku.
Używanie znaku słowno-graficznego jako znaku słownego
Trzeba się mieć na baczności jeśli zarejestrujemy słowno-graficzny znak w fantazyjnej czcionce i w określonym układzie. Nie możemy zacząć używać go bez grafiki i w innym układzie, ponieważ zmienia to charakter odróżniający oznaczenia. Przykład wskazany w wytycznych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej doskonale obrazuje tę sytuację:
Modyfikacje znaku towarowego
Dodanie elementu odróżniającego, który będzie dominujący i sprawi, że oznaczenia nie można postrzegać w sposób niezależny, zmienia jego charakter odróżniający. Dotyczy to oznaczeń o przeciętnym lub mało odróżniającym charakterze.
Prawda, że zupełnie inne?
Nie powinno być jednak problemem dodanie elementów, które są pozbawione charakteru odróżniającego, np.:
• generalnie opisowych słów związanych z jakością towarów lub usług – „super”, „bio” czy „eko” (ale tu uwaga na inne dziedziny prawa, np. prawo żywnościowe);
• opisowych słów lub grafiki w stosunku do towarów, dla których przeznaczony jest znak – „Vision” dla oprawek korekcyjnych, grafiki obuwia do słownego znaku dla obuwia;
• prostych elementów graficznych, np. ramek, prostego, jednokolorowego tła.
W przypadku pominięcia wybranego elementu w zarejestrowanym oznaczeniu trzeba patrzeć „oczami konsumenta”. Jeśli konsument nie weźmie pod uwagę elementów zarejestrowanego oznaczenia ze względu na ich niewielkie rozmiary lub położenie, to ich pominięcie w używanym oznaczeniu nie zmieni odróżniającego charakteru zarejestrowanego oznaczenia.
Przed rebrandingiem trzeba więc sobie zadać kilka ważnych pytań:
• czy zmiana oznaczenia wpłynie na to jak znak będzie postrzegany?
• czy elementy, które chcemy dodać do znaku towarowego nie będą zbyt dominujące?
• czy wybrane elementy zarejestrowanego znaku, które pominiemy nie zmienią charakteru odróżniającego?
Autorką artykułu jest aplikantka adwokacka Kaja Seń.
Źródło: Wspólny komunikat dotyczący używania znaku towarowego w postaci różniącej się od postaci, w jakiej znak ten został zarejestrowany, https://uprp.gov.pl/pl/konwergencja/znaki-towarowe/wspolny-komunikat-dotyczacy-uzywania-znaku-towarowego-w-postaci-rozniacej-sie-od-postaci-w-jakiej-znak-ten-zostal-zarejestrowany