Affe Company Logo

[Omnibus cz.2] Zakaz odsprzedaży biletów nabytych sprzecznie z zasadami ich sprzedaży

Dyrektywa Omnibus zakazuje przedsiębiorcom odsprzedawania konsumentom biletów, które nabyli z wykorzystaniem oprogramowania obchodzącego nałożone techniczne limity lub inne ograniczenia ustanowione przez organizatora (np. przez tzw. boty).

Krótka historia o tym jaki problem ma zostać rozwiązany:

Chcesz kupić bilety na koncert popularnego zespołu. Sprzedaż rusza o 10. O 9:59 siedzisz już gotowy do zakupu. Wybija 10:00 – sprzedaż ruszyła. Mimo, że kliknąłeś „kup” ułamek sekundy po 10:00 nie udało Ci się dostać biletów. Wyprzedały się na pniu w ułamki sekund. Sprawdzasz w Internecie – są już dostępne u pośredników po zdecydowanie wyższej cenie niż u organizatora.

Twórcy Omnibusa postanowili zawalczyć z procederem, który jest zmorą wielu miłośników muzyki czy sportu. Chodzi o wykupywanie przez przedsiębiorców biletów za pośrednictwem specjalnego oprogramowania. Działanie opisanego wyżej oprogramowania jest proste: generowana jest bardzo duża liczba podszywających się pod ludzi botów, aby w sekundy po starcie sprzedaży wykupić całą pulę biletów na dane wydarzenie kulturalne lub sportowe. W konsekwencji konsument nie może kupić biletu bezpośrednio od organizatora wydarzenia, a jedynie z drugiej ręki, oczywiście po zawyżonej cenie. Jako ciekawostkę warto dodać, że istnieje wiele różnych rodzajów oprogramowania zajmujących się zakupem biletów.

Zakaz odsprzedaży biletów nabytych sprzecznie z zasadami ich sprzedaży

Dyrektywa Omnibus zakazuje przedsiębiorcom odsprzedawania konsumentom biletów, które nabyli z wykorzystaniem oprogramowania takiego jak „boty” obchodzące nałożone techniczne limity lub inne ograniczenia ustanowione przez organizatora.

Działanie takiego oprogramowania jest proste – generowana jest bardzo duża liczba podszywających się pod ludzi „botów”, aby w sekundy po starcie sprzedaży wykupić całą pulę biletów na dane wydarzenie kulturalne lub sportowe. W konsekwencji konsument nie może kupić biletu bezpośrednio od organizatora wydarzenia, a jedynie z drugiej ręki, oczywiście po zawyżonej cenie.

Do tej pory w Polsce nie było przepisów zakazujących takich praktyk. Po implementacji dyrektywy Omnibus, tego rodzaju działania będą uznawane za nieuczciwe praktyki rynkowe. Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym dotknie głównie przedsiębiorców zajmujących się pośredniczeniem w obrocie biletami. Konsumenci pozytywnie odczują zmiany, ponieważ powinno być im łatwiej kupić bilet bezpośrednio od organizatora imprezy poniższej, regularnej cenie.

Nowe przepisy będą dotyczyć jedynie odsprzedaży konsumentom biletów zakupionych z wykorzystaniem botów przez przedsiębiorców, a więc relacji B2C. Będzie to nieuczciwa praktyka rynkowa w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – a więc zakaz będzie się odnosił jedynie do działalności gospodarczej i zawodowej (por. art. 1 ust. 1 upnpr).  Zakaz ten nie odnosi się zatem do konsumenta, który chciałby odsprzedać zakupiony wcześniej bilet np. na platformie sprzedażowej Allegro.

Ciekawostka:

Istnieje wiele różnych rodzajów oprogramowania „zajmujących się zakupem biletów”. Do najczęściej wykorzystywanych należą m. in.:

  1. „pre-boty” – ich skrypt oprogramowania pozwala odwiedzać kilka stron jednocześnie i utworzyć fikcyjne konta tuż przed otwarciem sprzedaży biletów. Po otwarciu sprzedaży, oprogramowanie hurtowo wykupuje wszystkie dostępne bilety;
  2. boty oparte o skrypt automatycznego odświeżania – ich działanie polega na stałym odświeżaniu strony internetowej. Gdy rozpocznie się sprzedaż biletów, boty wykupują całą pulę biletów. Wykorzystują przy tym funkcję automatycznego wypełniania pól formularza.

Po przeczytaniu cz.2:

  1. Dyrektywa Omnibus – Zapowiedź poradnika
  2. [cz.1] Obniżki cen – czyli promocje cenowe po nowemu
  3. [cz.3] Nierzetelne komentarze i opinie konsumenckie
  4. [cz.4] Wyszukiwarki przy zakupach online wreszcie (?) bez tajemnic
  5. [cz.5] Będziemy wiedzieli o zautomatyzowanej indywidualizacji cen podczas zakupów online
  6. [cz.6] Towary o podwójnej jakości (ang. dual quality)
  7. [cz.7] Transparentność stron umowy
  8. [cz.8] Zapłata danymi osobowymi
  9. [cz.9] SANKCJE
  10. [cz.10] Co można zrobić, aby przygotować się na wejście w życie nowych przepisów?