Czy nowa ustawa o przewadze kontraktowej zrewolucjonizuje obrót produktami rolnymi i spożywczymi?
Lepiej późno niż później! Nowa ustawa o przewadze kontraktowej[1] (dalej jako: „nowa ustawa”) jest na ostatnim etapie prac legislacyjnych w Sejmie. Oznacza to, że wielkimi krokami zbliża się termin jej uchwalenia. Nowa ustawa nie jest autorskim pomysłem polskiego rządu, ale wynika z konieczności implementacji dyrektywy unijnej[2]. Celem prawodawcy unijnego jest przede wszystkim wzmocnienie pozycji […]
Czytaj dalejFerrari vs. Mansory Design & Holding GmbH
Nowy produkt Ferrari Założyciel Ferrari – Enzo Ferrari powiedział kiedyś, że „aerodynamika jest dla ludzi, którzy nie potrafią budować silników”. Nie przewidział, że w 2014 roku jego firma przedstawi światu w czasopiśmie sportowym zdjęcia Ferrari FXX K, który wzbudzi ogromne zainteresowanie miłośników motoryzacji, mimo że charakteryzuje się opływowym kształtem. Ten model nie jest dopuszczony do ruchu, […]
Czytaj dalejSprawozdanie z działalności UOKiK za rok 2020 – jak wygląda realizacja planów Urzędu na 2021?
To trzecia część omówienia tegorocznego sprawozdania z działalności UOKiK za rok 2020. W poprzednich tekstach omawialiśmy działania UOKiK w ubiegłym roku. Znajdziesz je pod linkami: część I część II Tym razem czas przyjrzeć się celom, które wyznaczył sobie Urząd na 2021 r. Zgodnie z informacją, którą znajdziemy na ostatnich stronach sprawozdania, w swoich planach na […]
Czytaj dalejNowe prawo własności przemysłowej – zarys planowanych zmian
W tym artykule przeczytacie o planowanych zmianach dotyczących m.in. znaków towarowych i posiedzeń przez Urzędem Patentowym RP. Jest też pomysł obniżenia opłat za zgłoszenia, który z pewnością zainteresuje innowacyjne podmioty. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiły się założenia do projektu ustawy Prawo własności przemysłowej. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to […]
Czytaj dalejWbrew pozorom ten artykuł nie jest tylko dla fanek i fanów makijażu. Spór w nim przedstawiony pokazuje, że warto walczyć o uzyskanie prawa ochronnego na tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe. Niekonwencjonalnym znakiem towarowym może być w zasadzie każde oznaczenie, o ile jest możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i […]
Czytaj dalej(Samo)Regulacja rynku franczyzy
Umowa franczyzy w Polsce Umowa franczyzy zawitała do Polski wraz z przemianami gospodarczymi i ustrojowymi, kiedy to w 1989 r. pierwszy „prywatny” franczyzobiorca otworzył perfumerię Yves Rocher. Od tego czasu franczyza stale zyskuje na popularności. W 2020 r. w Polsce działało 1310 sieci franczyzowych oraz 83 000 franczyzobiorców, głównie w sektorach handlu detalicznego oraz gastronomii[1]. Na […]
Czytaj dalejPrzeznaczenie towaru ma znaczenie
Przez pandemię powszechne stało się komunikowanie na odległość. Nikomu nie jest już obce angielskie słowo „zoom”. W tym wpisie opowiemy Wam o rejestracji oznaczenia „zoom” i niebezpieczeństwie wprowadzenia w błąd. Zoom versus Zoom W 2016 r. spółka Facetec Inc. zgłosiła do rejestracji w EUIPO słowny znak towarowy ZOOM. Znak miał być przeznaczony do oznaczania towarów […]
Czytaj dalejPodróż Omnibusem ze stacji Allegro, przez Black Friday do czekolad podwójnej jakości
Omnibus – czyli konsumencki Nowy Ład rodem z UE W 2018 roku Komisja Europejska zaproponowała unowocześnienie przepisów konsumenckich, zapowiadając wprowadzenie „nowego ładu dla konsumentów”. Ta propozycja zmaterializowała sięw postaci tzw. „Dyrektywy Omnibus”[1]. Aktualnie trwają prace nad polską ustawą implementującą tę dyrektywę, i to o tej planowanej nowelizacji będzie mowa w dzisiejszym newsletterze. Przede wszystkim e-commerce […]
Czytaj dalejZa gapiostwo się płaci, ale nie wszystko stracone
Założyłaś/-eś swój biznes, a Twoje produkty rozchodzą się jak świeże bułeczki? A czy zgłosiłaś/-eś do ochrony logo, którym się posługujesz? Konkurencja i producenci podróbek zacierają ręce, żeby zarobić na Twoim spektakularnym sukcesie… Ostatnio na ten temat głośno jest za sprawą filmiku opublikowanego na serwisie YouTube, w którym jeden z członków „Ekipy”[1] jeździ po straganach z […]
Czytaj dalejMarzeniem wielu kobiet (i również mężczyzn) jest posiadanie kultowej torebki CHANEL. A nawet jeżeli nie, to pewnie każdy chociaż raz w życiu spotkał się ze słynnym znaczkiem przedstawiającym dwie przecinające się litery „C”. Znak ten pojawia się przecież nie tylko na torebkach, ale i na kosmetykach, ubraniach, biżuterii, czy okularach. Ale co CHANEL ma wspólnego […]
Czytaj dalej