Affe Company Logo

Aktualności

Znak towarowy pozycyjny – czy miejsce ma znaczenie?

Kilka słów o znakach pozycyjnych i o głośnej sprawie przedsiębiorcy, który chce używać znaków pozycyjnych do oznaczania środków transportu. CZYM JEST ZNAK TOWAROWY POZYCYJNY? Znak pozycyjny polega na określonym sposobie umieszczenia lub przymocowania znaku na produkcie, krótko mówiąc – znak umieszczamy w jednym, konkretnym miejscu: TŁO SPRAWY W 2016 r. przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie […]

Czytaj dalej

Zatory płatnicze

W wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej Prezes UOKiK opowiedział o zmianach, które mają spowodować, że trudniej będzie firmom uniknąć odpowiedzialności za opóźnienia w płatnościach. Wkrótce mają rozpocząć się kolejne 21 postępowań. Przypominamy, że od czerwca tego roku prowadzonych jest już 51 spraw. Co jeszcze wynika ze słów Prezesa? W najbliższych dniach zostanie wdrożony system informatyczny […]

Czytaj dalej

Naruszenie praw autorskich w sieci – czy youtube może przekazać adres IP?

Odpowiedzi na powyższe pytanie udzielił Trybunał w swoim zaskakującym wyroku z dnia 9 lipca 2020 roku (C-264/19). Wyrok dotyczy kwestii przekazywania danych identyfikacyjnych przez podmioty, które świadczą usługi na skalę światową i których użytkownicy naruszają prawa autorskie osób trzecich. Pomimo, że sprawa dotyczy YouTube i Google, to orzeczenie odnosi się do wszystkich podmiotów, które dysponują […]

Czytaj dalej

(Nie) łatwe pieniądze z wzoru przemysłowego

Wzorem przemysłowym jest określona przez projektanta postać (wygląd, design) produktu, a nie sam produkt, czy jego funkcje techniczne. Wzorem przemysłowym mogą być m.in. opakowania towarów, meble, ubrania, zabawki, torebki. Ochroną obejmuje się jednak tylko te elementy, które są widoczne „z zewnątrz”. Jakie cechy musi posiadać wzór przemysłowy? Wzór musi być nowy i posiadać indywidualny charakter. Wzór posiada […]

Czytaj dalej

Co się może zdarzyć w prawie konsumenckim

Ministerstwo Sprawiedliwości przymierza się do zmiany przepisów konsumenckich. Planowane zmiany mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów m.in. w zakresie zgodności towarów z umową oraz zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową. Ma to związek z implementacją dwóch dyrektyw unijnych[1]. Zgodnie z zapowiedziami, projekt miałby być przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w tym roku. Zgodność […]

Czytaj dalej

Porozumienia wertykalne – czas na zmiany w sprzedaży online?

8 września 2020 r. Komisja Europejska opublikowała dokument, w którym przedstawiła wyniki analiz funkcjonowania przepisów dotyczących relacji wertykalnych, czyli np. między producentami / importerami a ich dystrybutorami. Obecnie obowiązujące przepisy (Rozporządzenie oraz Wytyczne w sprawie porozumień wertykalnych[1]) wygasają 31 maja 2022 r., więc warto sprawdzić – jakie narzędzia funkcjonują w praktyce, a jakie są przestarzałe […]

Czytaj dalej

Odpowiedzialność karna podmiotów zbiorowych – kolejne podejście rządu do zmiany przepisów?

Rządzący po raz kolejny przymierzają się do nowelizacji przepisów o odpowiedzialności karnej firm za przestępstwa popełnione przez menadżerów i niektórych pracowników. Jeszcze nie opublikowano oficjalnego projektu ustawy. Mówi się jednak, że będzie on bazować na porzuconej w 2019 propozycji ustawy. Nowością ma być ograniczenie stosowania przepisów tylko do największych firm – zatrudniających powyżej 250 pracowników. […]

Czytaj dalej

Ruszył sezon łowiecki Prezesa UOKiK: pierwszą ofiarą Biedronka.

W te wakacje Tomasz Chróstny wreszcie mógł wystąpić w popularnym filmie. Na opublikowanym 10 sierpnia 2020 r. nagraniu poinformował o nałożeniu na Jeromino Martins Polska – właściciela sieci Biedronka – kary finansowej. Według Prezesa spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów pokazując na sklepowych półkach ceny regularne lub promocyjne produktów, a następnie naliczając przy kasach ceny wyższe […]

Czytaj dalej

(Nie)przeciętny slogan reklamowy

Hasła reklamowe stanowią istotną część marki, czego najlepszym przykładem jest znak towarowy „I’m lovin’ it” zarejestrowany przez McDonald’s Corporation czy „Xenna działa jak natura chciała” zarejestrowany przez US Pharmacia International, Inc. Slogany pozwalają zidentyfikować przedsiębiorstwo i w dłuższym czasie przekładają się na popularność towarów lub usług, które reklamują. Zarejestrujmy slogan reklamowy! Znaki towarowe w postaci […]

Czytaj dalej

Banki zdjęć – jak nie wpaść w pułapkę?

Zapewne większość przedsiębiorców częściej lub rzadziej korzysta z tzw. banków zdjęć przy tworzeniu m.in. kampanii reklamowych czy też różnego rodzaju prezentacji. Oferta banków zdjęć nie zna granic, dodatkowo ceny w porównaniu ze stawkami profesjonalnych fotografów są niezwykle korzystne.  Wiele osób popełnia jednak przy tym podstawowy błąd – uważa, że jak zapłacili za daną fotografię, to […]

Czytaj dalej