Sprawozdanie z działalności UOKiK za rok 2020 – jak wygląda realizacja planów Urzędu na 2021?
To trzecia część omówienia tegorocznego sprawozdania z działalności UOKiK za rok 2020. W poprzednich tekstach omawialiśmy działania UOKiK w ubiegłym roku. Znajdziesz je pod linkami: część I część II Tym razem czas przyjrzeć się celom, które wyznaczył sobie Urząd na 2021 r. Zgodnie z informacją, którą znajdziemy na ostatnich stronach sprawozdania, w swoich planach na […]
Czytaj dalejNowe prawo własności przemysłowej – zarys planowanych zmian
W tym artykule przeczytacie o planowanych zmianach dotyczących m.in. znaków towarowych i posiedzeń przez Urzędem Patentowym RP. Jest też pomysł obniżenia opłat za zgłoszenia, który z pewnością zainteresuje innowacyjne podmioty. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiły się założenia do projektu ustawy Prawo własności przemysłowej. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to […]
Czytaj dalejWbrew pozorom ten artykuł nie jest tylko dla fanek i fanów makijażu. Spór w nim przedstawiony pokazuje, że warto walczyć o uzyskanie prawa ochronnego na tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe. Niekonwencjonalnym znakiem towarowym może być w zasadzie każde oznaczenie, o ile jest możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i […]
Czytaj dalej(Samo)Regulacja rynku franczyzy
Umowa franczyzy w Polsce Umowa franczyzy zawitała do Polski wraz z przemianami gospodarczymi i ustrojowymi, kiedy to w 1989 r. pierwszy „prywatny” franczyzobiorca otworzył perfumerię Yves Rocher. Od tego czasu franczyza stale zyskuje na popularności. W 2020 r. w Polsce działało 1310 sieci franczyzowych oraz 83 000 franczyzobiorców, głównie w sektorach handlu detalicznego oraz gastronomii[1]. Na […]
Czytaj dalejPrzeznaczenie towaru ma znaczenie
Przez pandemię powszechne stało się komunikowanie na odległość. Nikomu nie jest już obce angielskie słowo „zoom”. W tym wpisie opowiemy Wam o rejestracji oznaczenia „zoom” i niebezpieczeństwie wprowadzenia w błąd. Zoom versus Zoom W 2016 r. spółka Facetec Inc. zgłosiła do rejestracji w EUIPO słowny znak towarowy ZOOM. Znak miał być przeznaczony do oznaczania towarów […]
Czytaj dalejPodróż Omnibusem ze stacji Allegro, przez Black Friday do czekolad podwójnej jakości
Omnibus – czyli konsumencki Nowy Ład rodem z UE W 2018 roku Komisja Europejska zaproponowała unowocześnienie przepisów konsumenckich, zapowiadając wprowadzenie „nowego ładu dla konsumentów”. Ta propozycja zmaterializowała sięw postaci tzw. „Dyrektywy Omnibus”[1]. Aktualnie trwają prace nad polską ustawą implementującą tę dyrektywę, i to o tej planowanej nowelizacji będzie mowa w dzisiejszym newsletterze. Przede wszystkim e-commerce […]
Czytaj dalejZa gapiostwo się płaci, ale nie wszystko stracone
Założyłaś/-eś swój biznes, a Twoje produkty rozchodzą się jak świeże bułeczki? A czy zgłosiłaś/-eś do ochrony logo, którym się posługujesz? Konkurencja i producenci podróbek zacierają ręce, żeby zarobić na Twoim spektakularnym sukcesie… Ostatnio na ten temat głośno jest za sprawą filmiku opublikowanego na serwisie YouTube, w którym jeden z członków „Ekipy”[1] jeździ po straganach z […]
Czytaj dalejMarzeniem wielu kobiet (i również mężczyzn) jest posiadanie kultowej torebki CHANEL. A nawet jeżeli nie, to pewnie każdy chociaż raz w życiu spotkał się ze słynnym znaczkiem przedstawiającym dwie przecinające się litery „C”. Znak ten pojawia się przecież nie tylko na torebkach, ale i na kosmetykach, ubraniach, biżuterii, czy okularach. Ale co CHANEL ma wspólnego […]
Czytaj dalejNowe wytyczne dotyczące niekonwencjonalnych znaków towarowych
Z artykułu dowiesz się m.in. w jaki sposób Urząd Patentowy RP i EUIPO będą badać zgłoszenia nowych rodzajów znaków towarowych, tj. znaków dźwiękowych, ruchomych, multimedialnych i holograficznych. W kwietniu na stronie Urzędu Patentowego RP pojawił się Wspólny komunikat dotyczący wspólnej praktyki w zakresie nowych znaków towarowych. Z wytycznych dowiadujemy się: jakie wymogi formalne należy spełnić […]
Czytaj dalejPolacy zakręceni na punkcie rowerów Polacy rok w rok coraz chętniej kupują rowery. Trwający od kilku lat rowerowy boom przybrał na sile zwłaszcza po wybuchu pandemii. Jak się okazało, jednoślad napędzany siłą własnych nóg to świetna alternatywa dla transportu zbiorowego oraz dla samochodów osobowych. Z badań rynkowych wynika, że aż co czwarty rowerzysta w Polsce […]
Czytaj dalej