Affe Company Logo

Aktualności

Sieć Kaufland ukarana za błędne oznaczanie kraju pochodzenia warzyw

Pod koniec 2021 r. Prezes UOKiK nałożył na Kaufland Polska Markety sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej: „Kaufland”) dwie kary – wynoszące w sumie ok. 140 mln zł. Pierwsza kara– ponad 124 mln zł* – została wymierzona za naruszenie ustawy o przewadze kontraktowej, tj: ustalanie warunków współpracy po rozpoczęciu danego roku kalendarzowego […]

Czytaj dalej

Rejestracja znaku towarowego w kontekście wyboru towarów i usług

Zgłaszając znak towarowy przedsiębiorcy wybierają towary i usługi z klasyfikacji nicejskiej. Są to towary i usługi, dla których znak towarowy ma być przeznaczony i używany. Dlaczego warto zastanowić się nad tym wykazem i wskazać towary i usługi precyzyjnie? Tego dowiecie się ze sprawy, która niedawno toczyła się przed Sądem UE. Tło sporu – wygaszenie znaków […]

Czytaj dalej

Upływa termin na złożenie sprawozdania zatorowego

Do 31 stycznia 2022 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie sprawozdania o stosowanych terminach zapłaty w transakcjach handlowych (tzw. sprawozdania zatorowego) za poprzedni rok kalendarzowy (czyli okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.). Jakie podmioty składają sprawozdanie? Obowiązek złożenia sprawozdania mają: wszystkie podatkowe grupy kapitałowe (bez względu na wysokość osiągniętych przychodów); […]

Czytaj dalej

Jak uzyskać zwrot kosztów za zgłoszenie znaku towarowego, wzoru przemysłowego lub patentu?

Nadeszła świetna okazja, żeby zgłosić do rejestracji znaki towarowe, wzory przemysłowe lub uzyskać krajowy patent. Dlaczego? W ramach programu przygotowanego przez EUIPO i KE można złożyć wnioski o dotację na opłaty za zgłoszenie znaków towarowych, wzorów przemysłowych lub patentów. ✅ Dla kogo przeznaczony jest program? Dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. ✅ Wysokość dotacji? MŚP […]

Czytaj dalej

Porsche kontra tunerzy – producent ukarany za ograniczenia w sprzedaży samochodów

W wyroku z 6 lipca 2021 r. Bundesgerichtshof (Federalny Trybunał Sprawiedliwości Niemiec, dalej: BGH) stwierdził, że Porsche nie może zabraniać dealerom sprzedaży nowych samochodów i części na rzecz firm zajmujących się tuningiem aut. Przyczyna sporu na linii Porsche – tunerzy Porsche prowadzi na terenie Niemiec selektywny system dystrybucji. W umowach z dealerami Porsche zobowiązało dystrybutorów […]

Czytaj dalej

Czy w 2022 roku przedsiębiorców czeka rewolucja w procedurze antymonopolowej?

Do 4 lutego 2021 roku Polska miała obowiązek wprowadzić nowe przepisy dotyczące procedury antymonopolowej. Obowiązek ten wynika z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2019/1 z 11 grudnia 2018 r. mającej na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego (dalej: „dyrektywa ECN+”). […]

Czytaj dalej

Wpływ wzmocnienia prywatnoprawnych reguł ochrony konkurencji na gotowość uczestnika kartelu do ujawnienia nielegalnego porozumienia

W najnowszym numerze internetowego Kwartalnika Antymonopolowego i Regulacyjnego z serii antymonopolowej ukazał się artykuł autorstwa adw. Joanny Affre i apl. adw. Mateusza Restela poświęcony wpływowi wzmocnienia prywatnoprawnych reguł ochrony konkurencji (tzw. private enforcement) na gotowość uczestnika zmowy kartelowej do jej ujawnienia. Artykuł bada jak implementacja dyrektywy 2014/104/UE wpłynęła na gotowość uczestnika kartelu do udziału w […]

Czytaj dalej

Najnowsze trendy i kierunki rozwoju polityki UOKiK – prognozy 2022

Zachęceni Państwa pozytywni komentarzami na temat naszego zeszłorocznego podsumowania aktywności Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postanowiliśmy przygotować kolejne dotyczące 2021 roku. W tym raporcie przybliżamy najnowsze trendy i kierunki rozwoju polityki UOKiK. Analizujemy miniony rok i oceniamy aktywność Prezesa UOKiK oraz wykorzystanie nowych uprawnień w zakresie m.in. przewagi kontraktowej (branża FMCG) i zatorów […]

Czytaj dalej

Umowy w branży FMCG na nowych zasadach – co wolno, a czego nie wolno?

23 grudnia 2021 roku zacznie obowiązywać całkowicie nowa ustawa z 17 listopada 2021 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która zastąpi dotychczasową ustawę o tej samej nazwie. Już dziś powinni przyjrzeć się jej w zasadzie wszyscy przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. Nowy akt […]

Czytaj dalej

Znak znakowi nierówny, czyli kilka słów o trójwymiarowych znakach towarowych

Główną rolą znaku towarowego jest wskazywanie konsumentowi komercyjnego pochodzenia towarów lub usług. Mówiąc prościej, znak towarowy powinien stanowić dla konsumenta wskazówkę, kto jest producentem danego produktu. Z tego względu nie udziela się prawa ochronnego na znaki opisowe. Przykładowo widząc oznaczenie „niskokaloryczny” na opakowaniu batonika konsument nie pomyśli, że jest to nazwa producenta, tylko że jest […]

Czytaj dalej