Odpowiedzialność spółki matki za naruszenia prawa konkurencji przez spółkę zależną (wyrok TSUE)
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że spółki matki mogą ponosić odpowiedzialność przed sądami w swoim kraju za działania antykonkurencyjne swoich zagranicznych spółek zależnych.
Czytaj dalejKary pieniężne za greenwashing – pierwsze decyzje
Włoski organ ochrony konsumentów poinformował, że nałożył na przedsiębiorców z branży transportowej karę w łącznej wysokości 8 milionów euro. Powodem był greenwashing.
Czytaj dalejKoncentracje poniżej progów pod lupą organów antymonopolowych
Belgijski odpowiednik UOKiK zdecydował się zbadać fuzję producentów mąki, mimo że nie podlegała ona standardowej kontroli koncentracji. Czy precedensowe orzeczenie Towercast wciąż wpływa na regulacje antymonopolowe w Europie?
Czytaj dalejNowe obowiązki producentów towarów. Dyrektywa Right to Repair i jej implementacja
Unia Europejska chce przeciwdziałać przedwczesnemu pozbywaniu się urządzeń, które zamiast tego mogą zostać naprawione. Omawiamy najważniejsze obowiązki dla przedsiębiorców wynikające z Dyrektywy Right to Repair.
Czytaj dalej10 newsów z prawa konkurencji z października 2024 r.
1. Prezes UOKiK nałożył ponad 405 mln zł kary na KIA Polska oraz 11 dealerów marki za zmowę cenową oraz podział rynku. Najwyższą karę (ponad 331 mln zł) dostała KIA Polska. Kary finansowe w wysokości ponad 1,5 mln zł zostały nałożone także na osoby fizyczne (menagerów). Prezes UOKiK ustalił, że KIA Polska ingerowała w politykę […]
Czytaj dalejAlert prawny – Zmiany w zasadach sprzedaży alkoholu
Niedawno opinię publiczną zelektryzowała wiadomość o sprzedaży alkoholu w opakowaniach, które do złudzenia przypominają musy owocowe dla dzieci (tak zwane alko-tubki) oraz wprowadzonej nowości na dziale z mrożonkami – alko-lodach. Nowe formy sprzedaży alkoholu wywołują znaczny sprzeciw społeczny, szczególnie, że zasady wynikające z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i […]
Czytaj dalej10 kroków do skutecznego compliance w zakresie ochrony konkurencji i konsumentów
Skuteczne zapobieganie naruszeniom prawa konkurencji i konsumenckiego w firmie pozwoli zaoszczędzić duże pieniądze i uchronić organizację przed stratami wizerunkowymi. Aby to osiągnąć, w przedsiębiorstwie powinny funkcjonować solidne programy compliance. Podpowiadamy jak zbudować taki program i na co zwrócić uwagę w 10 krokach: 🔴 Przykład musi iść z góry Pierwszym krokiem do zbudowania programu compliance jest […]
Czytaj dalej10 rzeczy, o których warto pamiętać przy tworzeniu treści reklamowych
Tworzenie treści reklamowych to nie tylko działania kreatywne, ale również aspekty prawnicze o których należy pamiętać. Przy tworzeniu treści marketingowych zwróć uwagę na tych kilka kwestii: Zgodność z prawdą Informacje o produkcie lub usłudze muszą być zgodne z prawdą. Unikaj wyolbrzymionych i przesadnych twierdzeń, które mogą wprowadzić konsumenta w błąd. Prawa autorskie Wykorzystując treści takie […]
Czytaj dalejWspółpraca na potrzeby realizacji celów zrównoważonego rozwoju
Holenderski organ ochrony konsumentów (ACM) ocenił pozytywnie współpracę między producentami kapsułek do kawy, mającą na celu recykling większej ilości plastikowych i aluminiowych opakowań po kapsułkach do kawy. Sprawa dotyczy dziewięciu producentów kapsułek do kawy, którzy planują dokonać wspólnych inwestycji w maszyny sortujące, dzięki czemu firmy przetwarzające odpady będą lepiej radzić sobie z wyławianiem kapsułek ze zbiorczych […]
Czytaj dalej10 obowiązków przedsiębiorcy, które powinien znać i stosować
Obowiązek informowania Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o głównych cechach świadczenia, swoich danych identyfikujących, łącznej cenie wraz z podatkami oraz ewentualnymi dodatkowymi kosztami. Przedsiębiorca powinien również przekazać informacje o sposobie i terminie spełnienia świadczenia, procedurze reklamacyjnej, odpowiedzialności za zgodność świadczenia z umową, usługach posprzedażnych i gwarancji, a także o czasie […]
Czytaj dalej