Affe Company Logo

Aktualności

Przebieg postępowania
[ECN+ cz.3]

Jakie czynności prezes UOKiK podejmuje w trakcie postępowania wyjaśniającego? Z reguły postępowanie wyjaśniające poprzedza docelowe postępowanie antymonopolowe (tj. przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy). Przeprowadzenie go nie jest obligatoryjne. Na tym etapie prezes UOKiK wstępnie bada, czy miało miejsce naruszenie przepisów, które uzasadnia wszczęcie postępowania antymonopolowego. Jak już wspomnieliśmy, postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko […]

Czytaj dalej

Wywiad UOKiK, zgłoszenie naruszenia
[ECN+ cz.2]

Z jakich źródeł prezes UOKiK pozyskuje informacje na temat potencjalnych naruszeń? Aby prezes mógł on skutecznie wykonywać powierzone mu zadania, musi dysponować informacjami na temat naruszeń prawa, które uzasadniają podjęcie interwencji. Specyfiką antykonkurencyjnych działań przedsiębiorców jest to, że mają one w znacznej mierze utajniony charakter. Prezes UOKiK podejmuje aktywne działania, aby pozyskiwać jak najwięcej sprawdzonych informacji o potencjalnych […]

Czytaj dalej

Ochrona konkurencji w pytaniach i odpowiedziach

Nasi eksperci z działu prawa konkurencji Jakub Sadurski, Konrad Biskup, Kamil Ameda i Mateusz Restel przygotowali dla Państwa poradnik dotyczący zmiany ustawy o ochronie konkurencji. Artykuł w dzisiejszym wydaniu (30.05.2023) opublikował Dzienni Gazeta Prawna. W artykule znajdziecie państwo odpowiedzi na pytania: Z jakich źródeł Prezes UOKiK pozyskuje informacje na temat potencjalnych naruszeń? Kiedy Prezes UOKiK […]

Czytaj dalej

Dyrektywa ECN+ poradnik w pytaniach i odpowiedziach
[cz.1 wstęp]

Gdy naruszenia reguł konkurencji dopuszcza się spółka zależna, wówczas zapłaci za to cała grupa kapitałowa. To rezultat obowiązującej już od 20 maja 2023 r. ustawy z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 852). Nowe przepisy są efektem wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy […]

Czytaj dalej

Urzędnik może zaglądać w korespondencję z prawnikiem

Adwokat Joanna Affre na temat możliwości wglądu do korespondencji między osobą zarządzającą spółką a prawnikiem: „przepis stwarza potencjalne pole do nadużyć przez kontrolerów”. Artykuł „Urzędnik może zaglądać w korespondencję z prawnikiem” opublikowała gazeta Rzeczpospolita dnia 22 maja 2023. opinia prawników wskazuje na naruszenie tajemnicy adwokackiej i radcowskiej jakimi narzędziami dysponują urzędnicy? kary za ukrywanie informacji […]

Czytaj dalej

Organ antymonopolowy przyjrzy się fuzji nawet wtedy, gdy ustawowo nie musi

Aplikanci Kamil Ameda i Konrad Biskup przygotowali dla Państwa artykuł pod tytułem „Organ antymonopolowy przyjrzy się fuzji nawet wtedy, gdy ustawowo nie musi”. Opublikowany został 16 maja 2023, na portalu Dziennika Gazety Prawnej. Prawnicy zawarli w nim kluczowe informacje dotyczące koncentracji firm: wyjaśnienie czym jest koncentracja formalne aspekty zgłoszenia zamiarów dokonania koncentracji nadużywanie pozycji dominującej […]

Czytaj dalej

Red bull, Komisja i kartel – czyli jak otworzyć sezon na przeszukania u przedsiębiorców w 2023 r. z przytupem

Komisja Europejska we wtorek 21 marca poinformowała, że we współpracy z krajowymi organami ochrony konkurencji przeprowadziła niezapowiedziane przeszukania w lokalach firmy działającej w branży napojów energetycznych[1]. Niedługo potem Red Bull poinformował, że chodziło o ich przedsiębiorstwo. Z komunikatu Komisji wynika, że kontrolowane przedsiębiorstwo (Red Bull) mogło naruszać unijne przepisy antymonopolowe zakazujące antykonkurencyjnych porozumień (art. 101 […]

Czytaj dalej

Prezes UOKiK na tropie wiecznych promocji

Pierwszy kwartał 2023 r. u Prezesa UOKiK zdecydowanie upłynął pod kątem dyrektywy Omnibus[1]. Organ bacznie przygląda się przedsiębiorcom, którzy sprzedają swoje produkty i usługi, czy stosują się do obowiązujących przepisów – w szczególności dotyczy to sklepów e-commerce. Po koniec marca Prezes UOKiK poinformował o przedstawieniu zarzutu wprowadzania konsumentów w błąd dwóm sklepom internetowym, które miały […]

Czytaj dalej

Klient może przywieźć reklamowany produkt do sklepu, choć nie musi

Adwokat Jakub Sadurski wypowiedział się na temat obowiązków przedsiębiorcy w związku z reklamowaniem towarów oraz kosztów z tym związanych: „Wydatek związany z przesyłką towaru do sprzedawcy jest tutaj szkodą wynikłą z tego, że sprzedawca nie wykonał swojego obowiązku”. Dziennik Gazeta Prawna opublikował artykuł „Klient może przywieźć reklamowany produkt do sklepu, choć nie musi” autorstwa Patrycji […]

Czytaj dalej

Influencerzy, autopromocja i kary UOKiKu. Analiza problemu

Adwokat Joanna Affre na temat influencer marketingu w kontekście kryptoreklamy: „bardzo istotny czynnik, o którym często zdarza się zapominać w debacie publicznej. Mianowicie chodzi o istniejący od lat w polskim prawie zakaz kryptoreklamy oraz zakaz wprowadzania konsumentów w błąd. Warto pamiętać o tym, że zmianie uległy media, ale prawo ma charakter uniwersalny i dotyczy wszystkich”. […]

Czytaj dalej