Affe Company Logo

Aktualności

Ustawowe i kontraktowe ograniczenia w dystrybucji / sprzedaży produktów w czasach pandemii COVID 19

I Sposób na ograniczanie spekulacji przez hurtowników lub sprzedawców – ceny maksymalne. Gospodarka od dłuższego czasu borykała się ze wzrostem cen spowodowanym inflacją. Wybuch epidemii i związane z tym zwiększone zakupy dodatkowo przyczyniły się do podwyżek w sklepach. Niektórzy przedsiębiorcy wykorzystali gwałtowny wzrost popytu jeszcze bardziej podnosząc ceny. Nadmierne podnoszenie cen przez detalistów może negatywnie […]

Czytaj dalej

Przedsiębiorca-konsument: nowa jakość i nowe problemy

Ustawa o „zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych”, znana również jako „ustawa o przedsiębiorcach-konsumentach” zrewolucjonizuje obrót gospodarczy w Polsce. Nowe przepisy – które wchodzą w życie 1 czerwca 2020 roku – rozciągają niektóre uprawnienia konsumenckie na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. W praktyce w obrocie będziemy mieli do czynienia z trzema kategoriami podmiotów: […]

Czytaj dalej

Unijny znak wspólny a ekologia

W jednym z ostatnio wydanych orzeczeń Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uchylił rozstrzygnięcie EUIPO oraz Sądu Unii Europejskiej w przedmiocie unieważnienia rejestracji każdemu dobrze znanego znaku wspólnego firmy Der Grüne Punkt: . Cała historia rozpoczęła się w 1996 roku, kiedy niemiecka spółka Der Grüne Punkt złożyła wniosek o zarejestrowanie jako unijnego wyżej wymienionego znaku wspólnego. Zgłoszenie […]

Czytaj dalej

Co dalej z ochroną znaków towarowych i wzorów przemysłowych po Brexicie?

UE bez Wielkiej Brytanii 31 stycznia 2020 r. Wielka Brytania oficjalnie opuściła Unię Europejską, a już od 1 lutego 2020 r. obowiązywać zaczęła Umowa o wystąpieniu i związany z nią okres przejściowy w relacjach UE ze Zjednoczonym Królestwem. W związku z tym, że przyznawana przez Urząd UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) ochrona unijnych znaków towarowych […]

Czytaj dalej

Producent drukarek dał plamę

W opublikowanej na początku lutego decyzji Prezes UOKiK nałożył na producenta drukarek – firmę Brother karę 1,4 mln złotych za ograniczanie konkurencji cenowej. Sprawa dotyczyła dwóch „czułych punktów” europejskich organów antymonopolowych: narzucania cen odsprzedaży i konkurencji w Internecie. Jedno i drugie jest z resztą ściśle powiązane. E-commerce jest bardzo podatny na ostrą konkurencję cenową. Ukarany […]

Czytaj dalej

Czego o rękojmi i gwarancji uczy nas Dieselgate?

Ustępujący Prezes UOKiK kończy swoją kadencję w sposób spektakularny. 13 stycznia 2020 r. Urząd ogłosił, że nałożył na Volkswagen Group Polska (a więc nie na spółkę-matkę Volkwsagen AG) rekordową karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów (120 mln zł). Polski Urząd nie ukarał Volkswagena jedynie za wadliwe silniki. Największa część kary nałożonej przez Urząd (73 mln) […]

Czytaj dalej

„Nadgorliwość gorsza niż…” czyli na co uważać podczas kontroli lub przeszukania UOKiK

Holenderski Autoriteit Consument & Markt (odpowiednik polskiego UOKiK) nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 1.84 milionów euro za utrudnianie przeszukania. Powód? Pracownicy firmy wykasowali w trakcie przeszukania wiadomości, które wymieniali przez WhatsApp i opuścili szereg grupowych konwersacji prowadzonych w tej aplikacji. Takie działanie jest traktowane jako ukrywanie dowodów i utrudnianie pracy organu antymonopolowego. Jak jest […]

Czytaj dalej

Czy możemy sprzedać e-booka, którego już przeczytaliśmy?

Książki w formie elektronicznej (e-booki) zyskują coraz większą popularność w całej Europie. Sięgamy po nie coraz częściej, ponieważ często są wygodniejsze w użyciu (np. w podróży), nie zajmują miejsca i są „ekologiczne”. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej TSUE) wydał orzeczenie, w którym uznał, że odsprzedanie e-książki może naruszać prawa autorskie wydawców tych książek, bowiem pierwotny […]

Czytaj dalej

Nowelizacje i nowości w prawie własności przemysłowej

Już za miesiąc, bo od 27 lutego 2020 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające ustawę Prawo własności przemysłowej. Zmiany są wynikiem dostosowania krajowych przepisów do regulacji unijnych – Konwencji o udzielaniu patentów europejskich. Przyspieszone postępowanie Urząd Patentowy będzie zobowiązany do sporządzenia w terminie 9 miesięcy (od daty pierwszeństwa) sprawozdania o stanie techniki dla każdego […]

Czytaj dalej

Marihuana wpływa na porządek..

W dniu 12 grudnia 2019 r. zapadł ciekawy wyrok w sprawie pomiędzy Europejskim Urzędem ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), a włoską spółką Santa Conte, która dokonała zgłoszenia unijnego znaku towarowego „Cannabis Store Amsterdam” dla towarów z branży spożywczej (m. in. wyroby cukiernicze, czekolada, lody, jogurty, napoje, piwo). EUIPO odmówił rejestracji słowno-graficznego oznaczenia, ponieważ uznał, iż odwołanie […]

Czytaj dalej