MrBeast – Przegrana batalia prawna przez youtubera
James Donaldson działający pod pseudonimem MrBeast to największy na świecie youtuber. Zgromadził ponad 230 mln widzów na swoim głównym kanale. Tak ogromni twórcy często wychodzą do swoich odbiorców z innymi produktami niż tylko treści video. Tak było również w przypadku naszego dzisiejszego bohatera. MrBeast oraz jego firma Feastables przegrali spór sądowy z przedsiębiorcą z Florydy […]
Czytaj dalejEUDR – obowiązki dla przedsiębiorców
W dniu 29 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej mające na celu ograniczenie wpływu rynku UE na globalne wylesianie i degradację lasów. Przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek określone kategorie towarów, będą objęci dodatkowym obowiązkiem raportowania.
Czytaj dalejZatory płatnicze – wracają twarde interwencje Prezesa UOKiK
Przewidujemy, że w 2024 roku Prezes UOKiK będzie podejmował liczne działania w zakresie zwalczania zatorów płatniczych. Świadczą o tym najnowsze komunikaty z Urzędu. Być może te zagadnienia będą dla Państwa istotne – jeśli tak prosimy o przekazanie naszego alertu również do osób zajmujących się finansami w Państwa firmie. Przedsiębiorcy o dużej skali zakupów są narażeni […]
Czytaj dalejFundusz MŚP – program przyznawania dotacji
Jeżeli zastanawiasz się, czy 2024 rok to dobry moment, aby zabezpieczyć prawa własności intelektualnej w Twojej firmie? A może czekasz na znak, który wskaże Ci, że czas zarejestrować znak towarowy, wzór, a może uzyskać prawo wyłączne na wynalazek czy odmianę roślin?Odpowiedź brzmi, tak to idealny czas ! A wspomniany znak pojawił się na unijnym horyzoncie […]
Czytaj dalejPostępowania w sprawie Unilever
Zielona symbolika na opakowaniu produktu ma współcześnie coraz większe znaczenie. Konsumenci dokonują coraz częściej świadomych wyborów, kierując się przy tym troską o środowisko naturalne. Choć nieodłączną cechą komunikatów marketingowych jest kierowanie się siłą perswazji – to nie powinny one wprowadzać konsumentów w błąd co do cech produktu. W jednym z ostatnich komunikatów prasowych brytyjski organ […]
Czytaj dalejT-mobile Polska z karą ponad 25 mln zł
Prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska ponad 25 mln zł kary. Powód? Wprowadzanie konsumenta w błąd materiałami reklamowymi! Prezes zbadał reklamy i regulaminy promocji na karty pre-paid. Spółka reklamowała, że klient może mieć „1200 GB za darmo przez rok”. Działania marketingowe sugerowały, że pakiet danych jest darmowy, jednak w rzeczywistości konsument otrzymywał tylko 100 GB co […]
Czytaj dalejPRAWO PRACY – jakie zmiany nas czekają w 2024 roku?
Wzrost minimalnego wynagrodzenia Rząd postanowił, że od stycznia 2024 roku najniższa krajowa wzrośnie o 642 zł do kwoty 4 242 zł brutto. Kolejna podwyżka pensji minimalnej podniesie ją od 1 lipca do 4 300 zł brutto, co oznacza łączny wzrost o ponad 19 proc. Od 1 stycznia 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie z […]
Czytaj dalejAlert prawny: Prezes UOKiK ukarał DUKA za tzw. dark patterns w sklepie internetowym
Prezes UOKiK poinformował 21.12.2023 r. o decyzji w sprawie DUKA International S.A. Organ ukarał spółkę za stosowanie tzw. dark patterns. W tym przypadku chodziło o dodawanie produktów do koszyka zakupowego, w trakcie procesu składania zamówienia realizowanego w sklepie internetowym, bez wyraźnej, uprzedniej zgody konsumenta. W ocenie UOKiK takie działanie stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Organ nałożył […]
Czytaj dalejZatory Płatnicze – prezes UOKiK wybiera metodę „kija i marchewki”
Od 2020 roku przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (dalej „ustawa) przewidują kary pieniężne dla firm tworzących zatory płatnicze. Kompetencje do prowadzenia postępowań w sprawie nadmiernego opóźniania się z płatnościami posiada Prezes UOKiK. W komunikacie z 3 października 2023 r. UOKiK podsumował swoje dotychczasowe działania w zakresie zwalczania zatorów płatniczych. Od początku […]
Czytaj dalej14 listopada Bundeskartellamt wszczął postępowanie przeciwko Coca-Coli. Niemiecki organ antymonopolowy podejrzewa, że spółka należąca do koncernu Coca-Cola nadużyła pozycję dominującą poprzez stosowanie w umowach z sieciami handlowymi niejednolitych warunków umów. Praktyka rynkowa miała polegać w szczególności na oferowaniu wyższych rabatów tym sieciom, które zdecydowały się skorzystać z wszystkich napojów oferowanych przez koncern (Coca-Cola, Fanta, Sprite, […]
Czytaj dalej