UOKiK i inne organy ochrony konkurencji i konsumentów mają pracowite wakacje
Aktywność Prezesa UOKiK skupiła się w lipcu na postępowaniach związanych z ochroną konsumentów. Wynika ona nie tylko z większej aktywności konsumentów na rynku z powodu wakacji, ale również z finalizacji prac nad nowelizacją ustawy o prawach konsumenta. Zmiany prawne są podyktowane dyrektywami: towarową, cyfrową oraz dyrektywą Omnibus. W większości państw Unii Europejskiej przepisy dyrektyw zostały […]
Czytaj dalejGreenwashing – kiedy przedsiębiorcy przestaną nam mydlić oczy?
W ostatnich miesiącach coraz częściej słyszymy o zjawisku greenwashingu, znanym potocznie jako zielone mydlenie oczu. Jest to praktyka marketingowa polegająca na wywoływaniu u konsumentów mylnego wrażenia, że dany produkt jest ekologiczny lub neutralny dla środowiska, podczas gdy tak nie jest. Organy Unii Europejskiej i państwa członkowskie próbują walczyć z „ekościemą”. Czy jest to jednak skuteczne […]
Czytaj dalej[Omnibus cz.5] Będziemy wiedzieli o zautomatyzowanej indywidualizacji cen podczas zakupów online
W myśl projektowanych przepisów, przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa będą mieli obowiązek informować konsumentów o indywidualnym dostosowaniu ceny w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji. […]
Czytaj dalejUstalanie cen odsprzedaży po raz kolejny na celowniku
Narzucanie cen odsprzedaży dystrybutorom (dalej: „RPM”) jest bardzo ryzykowne. Jest to jedno z najpoważniejszych naruszeń prawa konkurencji (tzw. hardcore restrictions). W ostatnim czasie brytyjski organ antymonopolowy nałożył 1,5 miliona funtów kary na producenta oświetlenia domowego. Co ciekawe kara została nałożona, nie tylko za narzucanie dostawcom minimalnej ceny, ale również za uniemożliwienie sprzedawcom oferowania rabatów w […]
Czytaj dalejInfluencer marketing – ostrzegawcze kary Prezesa UOKiK
Influencer marketing jest jednym z najszybciej rozwijających się trendów w marketingu. Reklama produktu lub usługi przez znane osoby kusi zarówno dużych jak i małych przedsiębiorców. Działalności influencerów zaczął przyglądać się Prezes UOKiK. Urząd bada, czy przedsiębiorcy dopuszczają się kryptoreklamy lub promują tzw. scam. Pod koniec czerwca ukarano pierwszych influencerów – na razie za brak współpracy […]
Czytaj dalej[Omnibus cz.3] Nierzetelne komentarze i opinie konsumenckie
Krótka historia o tym jaki problem ma zostać rozwiązany: Od dłuższego czasu planujesz kupić ryżowar. Wybór w Internecie jest bogaty i nie wiesz na co się zdecydować. Stawiasz na opinie – jeżeli inni polecają, to znaczy, że to jest dobre – w końcu tak całe życie wybierasz filmy. Wypatrzyłeś swoje urządzenie, wspaniałe oceny i setki […]
Czytaj dalej[Omnibus cz.4] Wyszukiwarki przy zakupach online wreszcie (?) bez tajemnic
Jednym z podstawowych celów dyrektywy Omnibus jest zwiększenie transparentności zakupów w Internecie. Jego osiągnięciu służą przepisy nakładające na przedsiębiorców obowiązek informowania konsumentów o tzw. plasowaniu. […]
Czytaj dalej[Omnibus cz.2] Zakaz odsprzedaży biletów nabytych sprzecznie z zasadami ich sprzedaży
Zakaz odsprzedaży biletów nabytych sprzecznie z zasadami ich sprzedaży.
Dyrektywa Omnibus zakazuje przedsiębiorcom odsprzedawania konsumentom biletów, które nabyli z wykorzystaniem oprogramowania takiego jak „boty” obchodzące nałożone techniczne limity lub inne ograniczenia ustanowione przez organizatora. […]
Jest wyrok sądu w sprawie przejęcia Polska Press przez Orlen – czy to już koniec?
Na początku czerwca ponownie zawrzało w kontekście planowanej transakcji przejęcia Polska Press sp. z o.o. (dalej „Polska Press”) przez Polski Koncern Naftowy Orlen (dalej „Orlen”). Wszystko za sprawą wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej „SOKiK”) z 7 czerwca 2022 roku[1]. Czy przejęcie Polska Press przez Orlen jest już przesądzone? Krótkie przypomnienie 10 grudnia 2020 […]
Czytaj dalej[Omnibus cz.1] Obniżki cen – czyli promocje cenowe po nowemu
Najbardziej istotne zmiany wynikające z dyrektywy Omnibus będą dotyczyć promocji oraz obniżek cen, w szczególności sposobu ich prezentowania konsumentom.
Przejrzystość, rzetelność a w szczególności sposób prezentowania wszelkich „okazji” czy promocji cenowych od lat budzi kontrowersje[…]