Odpowiadamy na #100pytańosprzedażB2C – dzisiaj w nieco innej formie. ➡ Czy dyrektywa omnibus już obowiązuje? ➡ Czy zmiany z dyrektywy dotyczą tylko #ecommerce? ➡ Czy dyrektywa omnibus zakazuje korzystania z komentarzy i opinii przy sprzedaży produktów i usług? ➡ Czy zmienia się termin na odpowiedź na reklamację? ➡ Kto kontroluje, czy przedsiębiorca zastosował zmiany z omnibusa? Jakie mogą […]
Czytaj dalej1 stycznia 2023 roku to dzień, w którym zmienią się zasady sprzedaży produktów konsumentom (B2C). Chcemy odpowiedzieć na Twoje pytania, dlatego przygotowaliśmy cykl #100pytańosprzedażB2C NOWE ZASADY. Jeśli masz wątpliwości, które dotyczą dyrektyw:✅ OMNIBUS✅ TOWAROWEJ✅ CYFROWEJ✅ lub nie masz pojęcia, o żadnej z nich, ale sprzedajesz produkty lub usługi konsumentom…➡ zostaw swoje pytanie w komentarzu na Linkedin lub […]
Czytaj dalejJak dbać o uczciwą konkurencję na rynku stacji do elektrycznego ładowania samochodów
Austriacki organ antymonopolowy (dalej: „AFCA”) sprawdza jak jest realizowana polityka zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w ramach strategii klimatyczno-energetycznej. Jednym z kluczowych założeń strategii jest zastąpienie aut spalinowych samochodami o napędzie elektrycznym. Aby było to możliwe, niezbędne jest rozbudowanie stacji, gdzie będzie można naładować pojazdy. AFCA postanowił sprawdzić, jak funkcjonuje rynek publicznej infrastruktury ładowania. W efekcie […]
Czytaj dalejPrezes UOKiK na tropie sieci handlowych
Na początku listopada Prezes UOKiK opublikował Raport na temat opłat okołosprzedażowych (dalej: „Raport”) stosowanych przez sieci handlowe w relacjach z dostawami produktów rolno-spożywczych[1]. Jest to kolejna odsłona batalii polskiego organu antymonopolowego z sieciami handlowymi w Polsce. W najnowszym dokumencie Prezes UOKiK podsumowuje dotychczasowe badania rynku oraz wskazuje, które – jego zdaniem – opłaty mogą stanowić […]
Czytaj dalejNISZCZENIE NIE TYLKO PODRÓBEK ALE I TOWARÓW ORYGINALNYCH – JEST WYROK SĄDU
Sprzedając nawet oryginalne towary trzeba być coraz bardziej ostrożnym. Nierzadko prowadząc działalność handlową jako przedsiębiorcy szukamy nowych dostawców, którzy mogą nam zaoferować korzystniejszą niż dotychczas cenę za towary, które mamy w swoim sklepie. Zyskujemy na tym nie tylko my, jako przedsiębiorcy, ale i konsumenci, którzy mogą kupować towar za niższą cenę. Jednakże, jako profesjonalni uczestnicy […]
Czytaj dalejKiedy współpraca influencera z marką jest współpracą komercyjną?
26 września 2022 roku Prezes UOKiK opublikował długo oczekiwane wytyczne dla influencerów. Są one pokłosiem wszczętych w tym roku postępowań, w których część influencerów została ukarana za brak współpracy z urzędem. Postępowania dotyczą przede wszystkim nieoznaczania lub błędnego oznaczania publikowanych treści. Autorzy publikacji nie podają informacji o tym, że są one w rzeczywistości reklamami. Wytyczne […]
Czytaj dalejReklamacje treści lub usług cyfrowych
Dyrektywa cyfrowa[1] jest chyba najmniej znana spośród tercetu, do którego należy dyrektywa Omnibus[2] i dyrektywa towarowa[3]. Jednocześnie to właśnie ona wprowadza największe nowości w prawie. Po raz pierwszy polski ustawodawca kompleksowo ureguluje zasady dostarczania konsumentom treści lub usług cyfrowych przez przedsiębiorców. Projekt ustawy, którego zadaniem jest wdrożenie dyrektywy cyfrowej jest już po pierwszym czytaniu w […]
Czytaj dalej[Omnibus cz.7] Transparentność stron umowy
Dotychczas przy zakupie produktów na internetowych platformach handlowych (np. Allegro) konsumenci nie mieli pewności, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą. Taka informacja jest istotna, ponieważ pozwala konsumentowi jeszcze przed zakupem zweryfikować, jakie uprawnienia mu przysługują w związku z zawieraną umową. […]
Czytaj dalej[Omnibus cz.6] Towary o podwójnej jakości (ang. dual quality)
Idealna sytuacja byłaby wtedy, gdyby w każdym państwie członkowskim towary wprowadzone na rynek jako identyczne rzeczywiście były identyczne (miały ten sam skład lub właściwości). Niestety nie jest to takie proste. Każdy kraj posiada swoje swoiste odrębności […]
Czytaj dalej(Czy) warto odpisywać na wezwania Prezesa UOKiK (?)
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów coraz częściej sięga po tzw. kary za brak współpracy. Najbardziej medialnym przykładem są kary pieniężne, które Prezes UOKiK wymierzył influencerom pod koniec czerwca. Takie decyzje nie są jednak odosobnionym przypadkiem. Można nawet powiedzieć, że obserwujemy pewien trend – Prezes UOKiK coraz częściej sięga po przysłowiowy „kij” wobec firm lub […]
Czytaj dalej