Affe Company Logo

Aktualności

Prezes UOKiK na tropie sieci handlowych

Na początku listopada Prezes UOKiK opublikował Raport na temat opłat okołosprzedażowych (dalej: „Raport”) stosowanych przez sieci handlowe w relacjach z dostawami produktów rolno-spożywczych[1]. Jest to kolejna odsłona batalii polskiego organu antymonopolowego z sieciami handlowymi w Polsce. W najnowszym dokumencie Prezes UOKiK podsumowuje dotychczasowe badania rynku oraz wskazuje, które – jego zdaniem – opłaty mogą stanowić […]

Czytaj dalej

NISZCZENIE NIE TYLKO PODRÓBEK ALE I TOWARÓW ORYGINALNYCH – JEST WYROK SĄDU

Sprzedając nawet oryginalne towary trzeba być coraz bardziej ostrożnym. Nierzadko prowadząc działalność handlową jako przedsiębiorcy szukamy nowych dostawców, którzy mogą nam zaoferować korzystniejszą niż dotychczas cenę za towary, które mamy w swoim sklepie. Zyskujemy na tym nie tylko my, jako przedsiębiorcy, ale i konsumenci, którzy mogą kupować towar za niższą cenę. Jednakże, jako profesjonalni uczestnicy […]

Czytaj dalej

Kiedy współpraca influencera z marką jest współpracą komercyjną?

26 września 2022 roku Prezes UOKiK opublikował długo oczekiwane wytyczne dla influencerów. Są one pokłosiem wszczętych w tym roku postępowań, w których część influencerów została ukarana za brak współpracy z urzędem. Postępowania dotyczą przede wszystkim nieoznaczania lub błędnego oznaczania publikowanych treści. Autorzy publikacji nie podają informacji o tym, że są one w rzeczywistości reklamami. Wytyczne […]

Czytaj dalej

Reklamacje treści lub usług cyfrowych

Dyrektywa cyfrowa[1] jest chyba najmniej znana spośród tercetu, do którego należy dyrektywa Omnibus[2] i dyrektywa towarowa[3]. Jednocześnie to właśnie ona wprowadza największe nowości w prawie. Po raz pierwszy polski ustawodawca kompleksowo ureguluje zasady dostarczania konsumentom treści lub usług cyfrowych przez przedsiębiorców. Projekt ustawy, którego zadaniem jest wdrożenie dyrektywy cyfrowej jest już po pierwszym czytaniu w […]

Czytaj dalej

[Omnibus cz.7] Transparentność stron umowy

Dotychczas przy zakupie produktów na internetowych platformach handlowych (np. Allegro) konsumenci nie mieli pewności, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą. Taka informacja jest istotna, ponieważ pozwala konsumentowi jeszcze przed zakupem zweryfikować, jakie uprawnienia mu przysługują w związku z zawieraną umową. […]

Czytaj dalej

[Omnibus cz.6] Towary o podwójnej jakości (ang. dual quality)

Idealna sytuacja byłaby wtedy, gdyby w każdym państwie członkowskim towary wprowadzone na rynek jako identyczne rzeczywiście były identyczne (miały ten sam skład lub właściwości). Niestety nie jest to takie proste. Każdy kraj posiada swoje swoiste odrębności […]

Czytaj dalej

(Czy) warto odpisywać na wezwania Prezesa UOKiK (?)

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów coraz częściej sięga po tzw. kary za brak współpracy. Najbardziej medialnym przykładem są kary pieniężne, które Prezes UOKiK wymierzył influencerom pod koniec czerwca. Takie decyzje nie są jednak odosobnionym przypadkiem. Można nawet powiedzieć, że obserwujemy pewien trend – Prezes UOKiK coraz częściej sięga po przysłowiowy „kij” wobec firm lub […]

Czytaj dalej

UOKiK i inne organy ochrony konkurencji i konsumentów mają pracowite wakacje

Aktywność Prezesa UOKiK skupiła się w lipcu na postępowaniach związanych z ochroną konsumentów. Wynika ona nie tylko z większej aktywności konsumentów na rynku z powodu wakacji, ale również z finalizacji prac nad nowelizacją ustawy o prawach konsumenta. Zmiany prawne są podyktowane dyrektywami: towarową, cyfrową oraz dyrektywą Omnibus. W większości państw Unii Europejskiej przepisy dyrektyw zostały […]

Czytaj dalej

Greenwashing – kiedy przedsiębiorcy przestaną nam mydlić oczy?

W ostatnich miesiącach coraz częściej słyszymy o zjawisku greenwashingu, znanym potocznie jako zielone mydlenie oczu. Jest to praktyka marketingowa polegająca na wywoływaniu u konsumentów mylnego wrażenia, że dany produkt jest ekologiczny lub neutralny dla środowiska, podczas gdy tak nie jest. Organy Unii Europejskiej i państwa członkowskie próbują walczyć z „ekościemą”. Czy jest to jednak skuteczne […]

Czytaj dalej

[Omnibus cz.5] Będziemy wiedzieli o zautomatyzowanej indywidualizacji cen podczas zakupów online

W myśl projektowanych przepisów, przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa będą mieli obowiązek informować konsumentów o indywidualnym dostosowaniu ceny w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji. […]

Czytaj dalej