Affe Company Logo

Aktualności

Prowadzisz sklep internetowy? Zadbaj o ochronę jego layoutu!

Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że warstwę graficzną strony internetowej można zarejestrować jako wzór przemysłowy. Wbrew nazwie, ochrona objęta wzorem przemysłowym dotyczy jedynie wyglądu strony, a nie jej cech technicznych. Chronimy tylko to, co jest widoczne gołym okiem. Dlaczego warto zarejestrować layout jako wzór przemysłowy? Poprzez rejestrację layoutu sklepu internetowego nabywamy prawo do wyłącznego korzystania […]

Czytaj dalej

Czeka nas rewolucja!

czyli kilka słów o zmianach w ustawie o przewadze kontraktowej. Wstęp Do 1 maja 2021 roku państwa członkowskie UE mają przyjąć i opublikować przepisy wdrażające Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych[1]. Od tej daty Polska planuje również stosować znowelizowaną ustawę. Przepisy dyrektywy są pokłosiem relacji panujących na ogólnoeuropejskim rynku […]

Czytaj dalej

Czy podobnie brzmiące znaki towarowe zawsze są podobne?

W tym artykule przeczytacie o nieudanej próbie zablokowania rejestracji znaku towarowego „Panthé” przez czarną panterę i o tym, dlaczego podobieństwo fonetyczne między znakami nie zawsze jest najważniejsze. Spór o panterę Spółka MKR Design Srl zgłosiła do rejestracji w EUIPO słowno-graficzny znak towarowy w postaci prostokąta z wkomponowanym w niego słowem „Panthé”. Znak miał być przeznaczony […]

Czytaj dalej

Dofinansowanie do rejestracji znaku towarowego

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej oraz Komisja Europejska przewidują wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorców w ramach programu „The Ideas Powered for Business SME Fund”. Pomiędzy styczniem a grudniem 2021 r. Fundusz rozdysponuje aż 20 mln euro. Kto może uzyskać dotacje? Małe przedsiębiorstwo oraz średnie przedsiębiorstwo, które ma siedzibę w Unii Europejskiej. O zakwalifikowaniu […]

Czytaj dalej

Wysłanie maila na błędny adres może Cię słono kosztować

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) na początku grudnia 2020 r. nałożył na Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A. karę w wysokości 85 588 zł. Kara nie została nałożona bezpośrednio na Wartę, ale na jej agenta (tzw. podmiot przetwarzający), który na zlecenie Warty wykonywał dla niej usługi. Zgodnie z RODO Administrator (tutaj: Warta) odpowiada za postępowanie […]

Czytaj dalej

Monopol Facebooka?

Pozwy przeciwko Facebookowi Facebook nie ma lekkiego życia… 7 grudnia 2020 r. Federalna Komisja Handlu (ang. Federal Trade Commission)[1] wraz z koalicją adwokatów generalnych z 48 stanów i terytoriów złożyły dwa pozwy antymonopolowe przeciwko Facebookowi. Pozwy dotyczą dwóch największych przejęć, czyli przejęcia Instagrama (2012 r.) oraz WhatsAppa (2014 r.) za sumy odpowiednio 1 oraz 19 […]

Czytaj dalej

Podobieństwo towarów i usług versus podobieństwo znaków towarowych

Przed rejestracją znaku towarowego warto wykonać badanie zdolności odróżniającej, dzięki któremu ocenimy szanse na skuteczną rejestrację. Badanie należy zawsze przeprowadzić w kontekście konkretnych towarów lub usług, które mają być oznaczane tym znakiem towarowym. Szukamy wcześniejszych podobnych znaków towarowych, które służą do oznaczania podobnych towarów/usług. Nawet jeśli znaki, na pierwszy rzut oka, znacznie różnią się od […]

Czytaj dalej

Znak towarowy po Brexicie

Wraz z nowym rokiem nadeszły zmiany. Po 1 stycznia 2021 roku ochrona unijnych praw własności intelektualnej wygląda inaczej, co jest zasługą wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Co dzieje się ze znakami towarowymi, które zostały zgłoszone do rejestracji w 2020 r., ale nie zostały jeszcze objęte ochroną? Jak po 1 stycznia zarejestrować znak towarowy w […]

Czytaj dalej

Kara dla Biedronki – postępowania dotyczące przewagi kontraktowej wchodzą na zupełnie nowy poziom

W połowie grudnia branżę poraziła informacja o nałożeniu przez Prezesa UOKiK rekordowej kary na Jeronimo Martins Polska S.A. Właścicielka Biedronki została ukarana za praktyki nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową nad dostawcami produktów rolno-spożywczych. Praktyki te miały polegać na pobieraniu od dostawców rabatów pieniężnych na podstawie zawieranych na koniec okresu rozliczeniowego porozumień, bez uzgodnienia przed rozpoczęciem danego […]

Czytaj dalej

Czas na kary dla menadżerów? Historyczna decyzja Prezesa UOKiK o ukaraniu osoby zarządzającej

7 grudnia 2020 r. Prezes UOKiK poinformował o wydaniu decyzji w sprawie zmowy na warszawskim rynku ciepła. Według urzędników, przedsiębiorcy zawarli porozumienie ograniczające konkurencję, które trwało w latach 2014 – 2017. Geneza ich współpracy miała jednak sięgać lat 2012 – 2013, kiedy Veolia zapowiedziała budowę elektrociepłowni w Warszawie. Zdaniem Prezesa UOKiK porozumienie miało polegać na […]

Czytaj dalej